Modul 12: Managementul Achizitiilor (Procurement Management)
GESTIUNEA ACHIZITIILOR PROIECTULUI
Gestiunea Achizițiilor Proiectului include procesele pentru achiziționarea sau obținerea produselor, serviciilor sau rezultatelor necesare din afara
echipei de proiect pentru a efectua lucrările.
ANALIZA ALEGERII ÎNTRE PRODUCERE INTERNA ȘI ACHIZIȚIE | CONTRACTE
Analiza deciziei între producție internă și achiziție
Analiza deciziei între producție internă și achiziție este o tehnică de gestionare generală și face parte din procesul Planificarea Achizițiilor și Obținerilor din cadrul proiectului. Această tehnică poate fi folosită pentru a determina dacă un anumit produs sau serviciu poate fi produs de echipa de proiect sau poate fi achiziționat.
Contracte
- Un contract este o “promisiune” sau un “acord” format dintr-un set de promisiuni.
- Încălcarea acestui contract este recunoscută de lege, iar remedii legale pot fi furnizate.
- În dreptul civil, contractele sunt considerate parte a legii generale a obligațiilor.
- Legea consideră în general îndeplinirea unui contract ca fiind o datorie.
TIPURI DE CONTRACTE
RISCURI LEGATE DE TIPOLOGIILE DE CONTRACT
CPFF (Cost-Plus-Fixed-Fee) – Cost plus taxă fixă
CPIF (Cost-Plus-Incentive-Fee) – Cost plus taxă de stimulare
CPAF (Cost-Plus-Award Fee) – Cost plus taxă de premiu
T&M (Time and Material) – Timp și materiale
FPIF (Fixed-price-incentive-fee) – Preț fix cu taxă de stimulare
FP-EPA (Fixed-price with economic price adjustment) – Preț fix cu ajustare economică a prețului
FFP (Firm fixed-price) – Preț fix ferm
FORMULARE CONTRACTUALE STANDARD
- Contracte standard
- Descrieri ale elementelor de achiziții
- Acorduri de confidențialitate
- Liste de verificare pentru criteriile de evaluare a propunerilor
- Versiuni standardizate ale documentelor de licitație
DOCUMENTE MANAGEMENTUL ACHIZITIILOR
- Invitație la licitație (Invitation for Bid)
- Solicitare de informații (Request for Information – RFI)
- Solicitare de ofertă (Request for Quotation – RFQ)
- Solicitare de propunere (Request for Proposal – RFP)
- Răspunsul vânzătorului (Seller’s Response)
- Invitație la negocieri (Invitation for Negotiations)
CRITERII DE SELECTIE A SURSELOR
Criteriile de selecție sunt dezvoltate și folosite pentru a evalua sau clasifica propunerile vânzătorilor. Aceste criterii sunt adesea incluse ca parte a documentelor de achiziții.
Criteriile pot include, dar nu se limitează la: Preț, Înțelegerea nevoii, Capacitatea de producție și interesul, Costul total de proprietate (TCO), Mărimea și tipul de afacere, Tehnologie preferată, Certificări și autorizații corespunzătoare, Experiența anterioară relevantă în industrie, Capacitatea tehnică, Abordarea managerială, Abordarea tehnică, Capacitate financiară, Referințe, Drepturi de proprietate intelectuală, Drepturi de proprietate.
ACORD DE ATRIBUIRE A CONTRACTULUI DE ACHIZIȚIE
Principalele componente ale unui document de contract:
- Declarația de lucru sau livrabile
- Linia de bază a programului
- Raportarea performanțelor
- Perioada de execuție
- Roluri și responsabilități
- Locul de desfășurare a activității vânzătorului
- Prețurile
- Termenii de plată
- Locul de livrare
- Criteriile de inspecție și acceptare
- Garanție
- Suport pentru produs
- Limitarea răspunderii
- Taxe și retenții
- Penalități
- Incentive
- Asigurări și garanții de performanță
- Aprobarea subcontractantului subordinate
- Gestionarea cererilor de modificare
- Mecanismul de rezolvare alternativă a disputelor și terminare.